Ten konspekt przybliża zajęcia prowadzone wg metody ośrodków pracy. Zajęcia można uatrakcyjnić wykorzystując komputer.
Metoda ośrodków pracy jaką stosuje się w pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo ma bogatą tradycję. Jej bazę stanowi metoda ośrodków zainteresowań, którą opracował i stosował w praktyce dr Ovide Decroly. Natomiast do warunków polskich opracowała i nazwała tę metodę – "metodą ośrodków pracy" M. Grzegorzewska. Głównym celem tej metody jest uaktywnienie dzieci poprzez wzbudzanie w nich zainteresowań. Materiał programowy posiada układ logiczny i koncentryczny. Niemałe znaczenie w pracy z tymi dziećmi ma stopniowanie trudności w nauczaniu. Podczas zajęć należy stosować indywidualizację pracy oraz rozwijać, w miarę możliwości samodzielność. Praca z dziećmi powinna być nastawiona na zdobywanie choćby minimum sukcesów. Dobór i układ materiału dotyczy zagadnień związanych z otaczających dziecko rzeczywistością, a także bieżących wydarzeń, uroczystości. Metoda ośrodków pracy opiera się głównie na obserwacji, opracowaniu zaobserwowanego materiału i utrwaleniu go przez zastosowanie w praktyce. Wiele elementów lekcji prowadzonych metodą ośrodków pracy można z pewnością zastosować i wykorzystać w scenariuszach zajęć zintegrowanych w klasach I-III
Metoda ośrodków pracy w nauczaniu obejmuje:
- Zajęcia wstępne.
- Obserwację – gromadzenie materiału.
- Opracowanie zebranego materiału.
- Ekspresję – zastosowanie poznanego materiału w praktyce i jego utrwalenie.
- Zakończenie dnia pracy.
Scenariusz zajęć z zakresu wspomagania komputerem.
KLASA III szkoła podstawowa specjalna
Tematyka bloku: Jesienne spacery po okolicy.
Temat szczegółowy: Zwierzęta w ZOO i najbliższej okolicy.
CELE:
- Dydaktyczne:
- uczeń poznaje i wymienia nazwy zwierząt ( dzikich, leśnych, domowych ),
- uczeń prawidłowo pisze nazwy zwierząt – grupowanie nazw,
- uczeń zna potrzebę ochrony przyrody,
- uczeń pamięta o bezpieczeństwie kontaktu ze zwierzętami,
- wdrażanie do wyrabiania wyobraźni twórczej.
- Rewalidacyjne:
- ćwiczenia usprawniające pracę rąk,
- ćwiczenia wdrażające do obserwacji, kojarzenia.
FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- indywidualna praca dziecka.
METODY PRACY:
- metoda ośrodków pracy,
- słowne,
- poglądowe,
- działań praktycznych.
POMOCE DYDAKTYCZNE: komputer, płyta CD, karty pracy ucznia, ilustracje, etykiety, plastelina ( masa solna ).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Czynności organizacyjno - porządkowe
- Sprawdzenie obecności.
- Określenie pogody ( redagowanie zdań – zapis ), daty.
- Umieszczenie podpisów na tablicy.
- Nawiązanie do odbytej wycieczki do ZOO.
- Obserwacja – kojarzenie
- Prezentacja – "Świat zwierząt"
- Po uruchomieniu komputera automatycznie po 3 sekundach ukazują się napisy.
- Po kliknięciu " myszką" na ekranie ukazują się kolejne zdjęcia zwierząt, przejście slajdu jest losowe, szybkość średnia.
- Na ekranie po kliknięciu myszką ukazują się:
zdjęcie lisa białego zdjęcie hipopotama zdjęcie słonia zdjęcie krowy zdjęcie tygrysa zdjęcie goryla zdjęcie wilka zdjęcie jelenia zdjęcie lisa rudego zdjęcie wielbłąda.
- W czasie prezentacji nauczyciel prowadzi rozmowę, która dotyczy następujących zagadnień: barwa, budowa, pokrycie ciała, warunki życia.
- Zwierzęta egzotyczne, leśne, domowe, drapieżne.
- Uczniowie grupują zwierzęta, próbują dokonać porównań.
- Bezpieczeństwo w czasie kontaktów z poszczególną grupą zwierząt – drapieżne.
- Na koniec po kliknięciu myszką na ekranie ukazuje się widok- sortowanie slajdów (ekspresja).
- Ekspresja.
- nauczyciel zawiesza na tablicy nazwy niektórych zwierząt i ilustracje,
- uczniowie klasyfikują je – etykietowanie,
- nauczyciel rozdaje uczniom tabele( karty pracy dla każdego ucznia)- dzieci umieszczają poszczególne nazwy w odpowiedniej rubryce wg schematu.
ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE ZWIERZĘTA LEŚNE ZWIERZĘTA DOMOWE
- Ćwiczenia usprawniające pracę rąk – lepienie zwierząt z plasteliny ( dzielenie się wrażeniami, wspólne odgadywanie nazw zwierząt i ich podpisywanie – prezentacja prac na wystawie ).
- Zajęcia końcowe
- Ocena pracy, aktywności, zachowania dzieci.
- Porządkowanie miejsc pracy.
- Pożegnanie.
Bibliografia:
- Dykcik W.: Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1997,
- Grzegorzewska M.: Analiza wartości rewalidacyjnych metody "ośrodków pracy".
Opracowała: mgr Aleksandra Krajczok ZSP Rzuchów
|